GGK Irodaház 
Pesti Színház tervpályázat
Római Wellness Otthon Lakópark
Nánási Kert Lakópark
Spirit Hotel


Referenciák:


GGK Irodaház

http://www.nol.hu/gyujtesek/oktogon/friss/7172/

Korszakok dialógusa Népszabadság Online o Oktogon o 1998. szeptember 11.

Épület: GGK irodaház
Hely: Budapest, Zugló

Dicsérni nehéz. A közönség a vérszagot szereti. A virtuóz tőrdöféseket, melyekben a kíméletlenség és az igazság, a pontosság és a grácia bonyolultsága mutatja meg magát. Házakról beszélni úgy, hogy azokban sosem a keletkezésüket kísérő emberi történés, a dráma a fontos, hanem a kihűlt falak, érzéketlen síkok, holt tömegek rendszere - nos, így igen fáradságos a kívülállót a tervezés szellemi konfliktusai iránt érdeklődővé tenni. Kivált, ha minden rendben van. Amikor az alkotószellem ritka gazdagságban mutatkozik meg, a tervező ízlésén pedig nincs semmi korholnivaló. Nyár elején fejeződött be a GGK, egy osztrák reklámügynökség hazai irodaházának bővítése. A Zugló villanegyedében meghúzódó eredeti épület mellé most új emelkedett. Mester és tanítvány házai feszülnek egymáshoz a ligetes lombok között, és közösen állítanak valamit hagyományról és modernitásról. A két ház viszonyából ugyanis hiányzik a modern építészettel szemben a nagyközönségben is élő egyetlen elvárás, az illeszkedés szándéka. Azaz mégsem. Kovács István, az ifjú tervező ugyanis olyan épületet állított az eredeti mellé, amely meghatározó karakterelemeit tekintve az elkülönülést sugallja ugyan, ám másodlagos optikai tényezői mégis öszszeköttetést teremtenek az öreg házzal. A régi ház azonban - éppen az új viszonylatában - most mégis kérdésessé válik. Nem egyértelmű ugyanis, hogy az a ház, amelyhez a Kovács-féle, szinte teljesen fával burkolt új épület keresett tisztelettudó kapcsolatot, mennyire tekinthető réginek egyáltalán. Formái, falait alkotó anyagai tekintetében az. Illetve nagyjából az csupán. A GGK hazai megtelepedésekor családias léptékű irodaházat keresett és talált magának Pest kertvárosában. Ez a derékszögű zuglói utcák egyikének sarkán álló lepusztult, századfordulós ház a felújítás során, Turányi Gábor keze nyomán, pompás szecessziós formákkal gazdagodott. A bejárat íves előtetőjével, a főhomlokzaton futó kék majolikaelemekkel s mindezek fölött impozánsan előreugró tetőpárkánnyal. Látványos formákkal, amelyek mintha kissé túlságosan is látványosak lennének. A házon megjelent formakészlet érzékelhetően nem a pesti szecesszióból vétetett. Hiszen a GGK eredeti bécsi otthona, a Vojcsik-villa, az ottani szecesszió mestere, Otto Wagner tanítványának, Otto Schöntalnak a kezétől származik, a filiálé tervezésekor pedig Turányi a központ architektúráját tekintette mintának. Kovács István tervezése előtt tehát egy följavított régi ház állott a telken, amely Schöntalon és Turányin, valamint majd egy évszázadon átsugározva Wagner formateremtő erejének nyomát viselte magán. Az új szárnyépület ehhez igazodik. Kovács tiszteletben tartotta a Turányi Gábor által kialakított feltételeket: az egyébiránt sosemvolt szecessziós házat valódinak fogadva el, megteremtette a "régi" és az új kontrasztját. Ez utóbbi formájában és anyagában is elkülönül. Lapos tetején kis üvegkabin ül, elegánsan lebegő előtetője alatt ajtó nyílik a tetőteraszra. Hosszan kiülő tetőpárkánya folytatja Turányi mozdulatát, s így a két ház, amolyan "én és a kisöcsém" alapon ugyanazt a nótát zengi. Ha a régi ház függélyes osztását a hosszúkás ablakok teremtik meg, akkor Kovács épületén ugyanez végletesen fokozva, az ablakok előtti falamellák sűrű rendszerében érvényesül. Az új ház első emeleti sávja a régi kapuívével, második emelete pedig az öreg ház emeleti ablakpárkányával talál kontaktust, a két tömeget pedig egy semleges elem, az átjárókat magába foglaló üvegdoboz (úgynevezett nyaktag) kapcsolja össze. Az egész kortárs építészetet meghatározza az újfajta építőanyagok, rajtuk keresztül pedig a gazdagabb kifejezésmódok keresése. A hiánygazdaság óta eltelt évek alatt ez zajlott le a hazai építészetben is. A folyamat egyik legfeltűnőbb változása a fa kültéri alkalmazása terén zajlott le. A rendszerváltást megelőző évtizedekben fával burkolt homlokzatot elvétve sem lehetett látni, az utóbbi néhány év pedig már egymásra hasonlító házak sorát termelte ki. Ezeken rendszerint az erősen előrenyúló lapos tetőidom alatt, a csapadéktól óvott épületszakaszon szabadon látható a faburkolat sávja. Olyan ház azonban, amely minden elemében faburkolatú, a GGK-házig nem épült még Magyarországon. Nálunk különben is szokatlan az a viselkedésmód, ahogyan Kovács pavilont emelt a kvázi szecessziós villa mellé. Gondolkodásának imponáló szabadságában szerepet játszhat az is, hogy nem a Műegyetem gyakran tiltásokra és kizárólagosként érvényesített normákra épülő szellemi gúzsából kellett fantáziáját, érzékenységét kibogoznia. Kovács ugyanis - néhány évvel ezelőtt - az Iparművészeti Főiskolán végzett, ahol az alternatív műhelyből kikerülők által sok fontos friss gondolat valósult meg az elmúlt évtizedekben. Kovács érzelmes puritanizmusa, racionális, mégis játékos megoldásai, ha itthon elszigeteltek is, Európa építészetében nem állnak egyedül. A svájci tervezőpáros, Herzog és De Meuron a kilencvenes évek első fele óta messzi földre kisugárzó hatása, a kontinens építészetét befolyásoló szigorú esztétizmusa vetül a házra. És ez jól van így. A szellemi centrumból eredő gondolat frissen és átélt hitelességgel rezonál Kovács munkájában. A hazai építészetet általánosan terhelő mentális kisléptékűség, a formai, hagyománybeli és akár építészetelméleti problémák fölvetésétől való kínos irtózás szakmai szubkultúrája fojtogatóan hat az egymást követve fölnövő generációkra. Aki nem ment el itthonról, arra a szakmába tagozódás folyamata többnyire a szárnyszegés rövid, de végleges hatású időszakaként hatott. Ezt Kovács szellemi önállóságának meglepő sértetlenségével vészelte át, de az is meglehet, hogy ő csupán egyik tagja annak az új generációnak, amely már nem az itthon begyöpösült magatartásformák szerint kíván az építészetről gondolkozni. A GGK-ház nemcsak a régi épületszárny viszonylatában fogalmazta meg a hagyomány és a modernitás kapcsolatának egyik érvényes és korszerű magyarázatát. Ahogy Herzogék a maguk szellemi és társadalmi pozíciójában részeseivé váltak az egymásra rétegződő korszakok dialógusának, úgy Kovács nálunk is újra kezdeményezi a meg-megszakadt párbeszéd fölvételét. Az irodai ablakok előtt sorakozó lamellák természetesen nem azért jöttek létre, hogy minden egyéb megoldásnál jobban végezzék el az árnyékolás feladatát. Ám mint a puritán homlokzat funkcionális elemeiből létrejövő változatos architektúra, a Le Corbusier ihlette harmincas évekbeli brazil építészet leleménye él tovább a pesti kertvárosban. A nemzetközi modern építészet szélesen hömpölygő árama az, ahová Kovács e szellemi referenciák révén a kortárs hazai építészetet újra besodorta.